نقش ژنتیک، وراثت و هورمون رشد در افزایش قد

جمعه 15 مرداد 1400
10:34
حسین نیکزاد

کوتاهی قد یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در بسیاری از افراد به ویژه ایرانیان دیده می شود. در این بین سوالی که برای افراد مختلف مطرح می باشد، این است که چرا کوتاه بودن قد در اغلب ایرانیان دیده می شود اما این موضوع در کشورهای دیگر مثل آلمان به چشم نمی خورد؟ در واقع این سوال به نقش ژنتیک و وراثت در قد افراد اشاره می کند. در اغلب مواردی که افراد دچار کوتاهی قد و قامت می شوند، این موضوع به عوامل فیزیولوژیکی مثل موارد خانوادگی و ژنتیکی باز می گردد. به همین خاطر ممکن است خانواده هایی را ببینید که قد اغلب اعضای آن بلند بوده و در مقابل خانواده هایی هم دارای اعضای کوتاه قامتی باشند.

این موضوع یک موضوع ثابت شده در دنیای علم بوده و امروزه نیز راهکارهای مختلفی برای رفع آن در نظر گرفته شده است. از این مورد که بگذریم، دومین عامل اصلی کوتاه بودن قد یعنی کمبود هورمون رشد مطرح می شود. هورمون رشد یکی از هورمون های اصلی بدن است که ارتباط مستقیم با رشد اعضای بدن از جمله قد افراد دارد. کمبود این هورمون یک مشکل رایج در بسیاری از پسرها و دخترها است و نمی توان گفت این مشکل جزو مشکلات کمیاب و نادر است. متاسفانه مشکلی که کمبود این هورمون برای افراد ایجاد می کند، مشکلی است که در تمام طول عمر همراه آن ها خواهد بود. به طوری که اگر افراد نتوانند کمبود هورمون رشد در بدن شان را در محدوده زمانی مشخص و سنین پایین تخشیص دهند، عملاً امکان درمان این معضل را از بین برده و باعث کوتاهی قد شدید و عدم رشد دیگر اعضای بدن در دوران بزرگسالی خواهند شد. در همین رابطه بد نیست بدانید مشکل کمبود هورمون رشد به دو شکل مادرزادی و اکتسابی در افراد دیده می شود.

بیماری نداشتن افزایش قد!؟

افزایش قد واقعی

نوع مادرزادی آن، تا حد زیادی مربوط به ژنتیک و وراثت بوده و اگر به موقع تشخیص داده شود تا حدودی قابل درمان است. در مقابل، چنانچه مشکل کمبود هورمون رشد به صورت اکتسابی باشد، درمان آن بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود. اختلال کمبود هورمون رشد از نوع اکتسابی ناشی از بدخیمی، تروما، مننژیت، پرتودرمانی و غیره است. افرادی که از روش های درمانی خاص یا راهکارهای شیمیایی برای درمان بیماری های خود استفاده می کنند، در بسیاری از موارد ممکن است با اختلالات هورمونی روبرو شوند و اختلال در هورمون رشد نیز یکی از این هاست. به همین خاطر، کمبود هورمون رشد اکتسابی ناشی از اعمالی است که افراد در گذشته انجام داده و به واسطه این کارها، هورمون های بدن شان دچار اختلال و ناهماهنگی شده اند.

افرادی که به هر دلیلی با مشکل کمبود هورمون رشد مواجه هستند این سوال را از ما می پرسند که آیا استفاده از این هورمون ها می تواند کوتاهی قدشان را برطرف نموده و آن ها را به آرزوی قد بلند و متعادل برساند یا خیر؟ در جواب می توان گفت خیر؛ چرا که استفاده از هورمون رشد برای افزایش قد و بهبود اندام افراد تنها در مواردی نتیجه بخش می باشد که فرد در کودکی اقدام به مصرف این هورمون ها نماید. بهترین سنین برای تشخیص این مشکل و درمان آن جهت افزایش قد، سنین 4 تا 5 سالگی است و هرچه از این سنین به سمت سن بلوغ افراد نزدیک شویم، امکان افزایش قد به واسطه تامین هورمون رشد کمتر و کمتر خواهد شد. به طور کلی هورمون درمانی پس از رسیدن دختران به سنین بلوغ و عادت ماهیانه، دیگر نتیجه لازم را نخواهد داد و این موضوع در پسران نیز صدق می کند. بنابراین اگر شما جزو والدین کودکانی هستید که احساس می کنند فرزندشان با مشکل کمبود هورمون رشد و کوتاهی قد مواجه است، هرچه سریع تر کودک خود را نزد متخصص برده و با ارائه راهکارهای درمانی توسط وی، این موضوع را تا دیر نشده پیگیر شوید.

منبع: https://grow-taller.ir


[ بازدید : 470 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به جدیدترین پست ها است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]